Hostýnská 2100/2, 108 00 PRAHA 10 tel.: 274770046, 274771035 fax:274772957 email:skola@hostynska.cz

Ukázky literárních prací

NOVÉ! Martin Vóďa Vodehnal - texty písní | básně s námětem: "Co pro mě znamená ruka člověka" | "Naše třída před zrcadlem" | básně s námětem "Abeceda aneb poetismus v VIII. B" | "Pokus o dadaistickou báseň"


Martin Vóďa Vodehnal (IX. třída) - texty písní

PÍRKO

Si jenom malinkou panenkou
v loutkovym divadle
pořád se točíš za nitkou
a je ti z toho nějak zle
lidi si s tebou dělaj co se jim zlíbí
nenechaj tě odpočinout ani malou chvíli
měla bys ožít a ukázat jim pravdu
o tom že žiješ
a nestát vzadu

Třínáctá komnata je ještě pořád zavřená
ty nemáš klíč
a nemůžeš ho najít
a tvoje naděje už je možná zmařená
jen malý pírko a život můžeš ztratit

pod světlem zářivky teď píšeš další dopis
a komu bude to ještě sama nevíš
stačí se nadechnout a zařvat pěkně od plic
tak už mě nechte snad si věříš
Si jako vodopád kterej padá dolů
a pak se o kameny roztříští
je to jak běžet závod na sto honů
neptej se co bude pozítří

třináctá komnata......

a v záři neonů teď zpíváš smutnou píseň
a sama ji vůbec nevěříš
u srdce cítíš takovou zvláštní tíseň
kdy už to skončí netušíš
na konci temnoty malý světlo plane
možná že to je tvoje naděje
musíš ho chytit dřív než zhasne
jinak se vůbec nic neděje

třináctá komnata.......

Si jenom malinkou panenkou
v loutkovym divadle
pořád se točíš za nitkou
a snad to dobře dopadne

*****************************

VÍLA

Seděl jsem tam s vámi
tam u toho stolu
seděl jsem tam s vámi
a popíjel jsem kolu
Pak jsem viděl komára
jak mlátí hlavou do zdi
a psa kterej ovládá 
umění zvracet kosti

Šla okolo ona
a já sem jí uviděl
byl jsem jak barbar Conan
a pak jsem se zastyděl
Komár pořád vyváděl
a pes pořád zvracel
pak k nim ještě přibylo
lítající prase

Že nasadim konverzaci
chtěl jsem se jí optat
jestli chodí na depilaci
jenže jsem začal koktat
Komár se mi posmíval 
a pes se mi smál
čuník se na mě zadíval
přísně jako král

Zas z toho nic nebylo
a já jsem to věděl
hodně mě to mrzelo
na havěť jsem hleděl
Komár se válel pod stolem 
nemohl zadržet smích
pes ten padl do kolen
a zvracel směrem jih
a to prase milé děti
s příběhem pryč zase letí

*****************************

ČARODĚJKA

S tebou holka už nechci nic mít
nechci tady v tý díře hnít
S tebou holka už nechci nic mít
chci si jenom pokojně žít

Spadla si do nejhoršího
mě udělala smutnýho
Chtěl jsem já tě vytáhnout ven
řekla si na to zapomeň

Prokletí, prokletí
myšlenkama proletí
prokletí, prokletí
nezapomeň se bát

Byla si jak čarodějka
celá v černým, chladná jak sklenka
pak si spadla do propasti
předtím ses topila v slasti

Měla's Jirku kamaráda
co ti nikdy nedal záda
On tě zklamal velmi brzy
tobě zbyly jenom slzy

Prokletí, prokletí .....

Takhle končí hodně lidí
co dělaj že zlo nevidí
marně hledaj dobrý duše
nikdo už jim nepomůže

Má to ale divnej konec
Bum čvacht a zazvonil zvonec
Milka kráva fialová
ty's byla čarodějka opiová

Prokletí, prokletí .... 

*****************************

PEVNOST

Život je pro mě jeden velkej otazník
napsanej na ohořelým svitku
nikdo neni schopnej říct mi dík
připomínám uvadající kytku

Svitek s otazníkem leží v prachu
stojí na něm spousta otázek
Jak se zbavit smutku a pak strachu
proč je život tenkej provázek

Ležim tady v pevnosti
pod kamenou masou
srdce sevřený zlostí
a všude víly zla jsou

Jedna z nich se na mě podívala
zeptala se jak se tady máš
ani odpovědět mě nenechala
řekla jinný víle tak ho svaž

Celý tělo svázaly mi pevně
potom řekly sbohem příteli
nestačil jsem ani zařvat nech mě
a pak víly pryč odletěly

Ležim tady v pevnosti....


Básně s námětem : "Co pro mě znamená ruka člověka"

RUKA

(Petra Svobodová, VII.B)

Přátelská nás povzbuzuje

a dodává jistotu.

Zlá nám sílu odebírá,

vzbuzuje v nás prázdnotu.

Stisk ruky má velký význam,

nepředstírá, napoví nám,

je-li člověk zlý

nebo žárlivý.

Ruka je balzám na duši,

někdy však tajné sliby poruší.

Ruka ublíží i pohladí,

na člověka nám hodně prozradí.

******************************

 RUKA

(Martin Vodehnal, VII.B)

Jemná ruka zná i zlost,

pomáhá a zdraví.

Podporuje tvořivost,

hladí vlasy plavý

Chytrou rukou můžeš učit,

podpírat a chytat.

Ruka umí také mučit

jako pravý pirát.

Ale umí být i něžná,

hladká a moc laskavá,

Ozdobená jako kněžna

pro každého lákavá.

Stisk rukou ti prozradí,

jak se kdo z nás chová.

Při práci si poradí,

klíček v kapse schová.

******************************

RUKA

(Ivan Řezáč, VII.B)

Ruka to je orgán lidský

při vítání podává se vždycky.

Na ruce je prstů pět,

tak už zařídil to svět.

Jeden malý, druhý větší,

palec ten je nejsilnější,

za ním pak jdou další čtyři,

ukazováčkem se míří.

Prostředník je veliký

mezi všemi prstíky.

Na prsteník,dámy,páni

navlékají prsten sami.

 Malíček je šibal malý,

i v říkadlech to povídají.

*****************************

RUKA

(Jana Cholevová, VII.B)

Moje ruka tajně píše,

jak se dostat do té říše,

kde si hrají princezny.

Když si potom odpočine,

musí psát zas písmo jiné

a nemyslet na hraní.

******************************

RUKA

(Roman Řanda, VII.B)

Dlouhoprstá ruka běží

přes náměstí, přes nábřeží.

Vytrhla se zlému pánu,

co s ní kradl v masném krámu.

Běží, co jí síly stačí,

za ní ten pán svižně kráčí.

Rychle, ruko,uteč pryč!

Mám na tebe dlouhou tyč.


NOVÉ! Naše třída před zrcadlem

Úryvky ze slohových prací žáků VIII.B

Když se objeví nějaký průšvih, tak celá třída drží pohromadě. A průšvihů nemíváme zrovna málo! Možná mají vztahy mezi námi nějaké mouchy… Přestože se někdy mezi sebou nepohodneme, jsme docela dobrá parta.

Domnívám se, že v úterý se už nikdo nemůže dočkat poslední hodiny - dramatické výchovy. Tam chodí jen půlka třídy. Zde nedochází ke vzájemnému pomlouvání. "Dramaťák" nás všechny baví a stále máme nové nápady a scénky.
K. Montšková

V naší třídě vládne legrace, zábava, věčný smích, vtip a samozřejmě "dramaťák". To vše dohromady nás spojuje natolik, že se i hodně scházíme mimo školu. Často spolu podnikáme různé akce. Domnívám se, že jsou vždy příjemným zážitkem nejen pro mě, ale i pro moje spolužáky. Někdy spolu odpoledne jdeme do kina, jindy se jen tak spolu procházíme nebo se spolu díváme na půjčené videokazety. Nyní se pokoušíme natáčet i svůj první film.

Ve třídě se najde několik jednotlivců, kteří mají snahu povyšovat se nad ostatní. Ale vše se nakonec vyřeší s humorem. U nás ve třídě se nikdy nenudíme. Zábava je u nás na denním pořádku. A když máme průšvih, stojíme všichni při sobě. Dokážeme se podržet nad vodou a to je podle mého názoru to nejdůležitější. Jsem ráda, že jsem kdysi přestoupila právě do této třídy.
P. Křemelová

Před zrcadlem vidím náš kolektiv trochu rozvrácený, ale na mnoha věcech se dokážeme dohodnout. A proto u nás v VIII. B platí přísloví:
"Jeden za všechny, všichni za jednoho."
K. Bláhová

Myslím se, že si vzájemně celkem rozumíme a snažíme se chápat jeden druhého. Vztahy mezi námi mi připadají přátelské, ale mohli bychom k sobě být ještě více upřímní.
P. Nebesařová

Ve třídě je nás 29, což je velký počet. Jakmile nás víc chybí, dá se to s námi ze strany učitelů vydržet. Ale jinak je to obtížné.
Ve třídě je několik věcí, které nás spojují. V první řadě je to náš milovaný "dramaťák". Proč se z nás ale stává "super - třída" vždy jen na "dramaťáku"? Měli bychom pouvažovat nad tím, proč se k některým učitelům nechováme zrovna vybíravým způsobem. Někteří z nás si o sobě myslí, že když nebudou vycházet s učiteli a budou je provokovat, stanou se tak třídními hvězdami.
I když nejsme zrovna ideální třída, vždy jsme ochotni zastávat se jeden druhého a pomáhat si. U nás ve třídě platí: "V nouzi poznáš přítele." Mám naši třídu moc ráda a neumím si ji ani jinak představit.
J. Cholevová

Já o sobě úplně klidně mohu říct, že se do školy těším. Svoje spolužáky bych za nic nevyměnila a neumím si bez nich život představit. U nás ve třídě je vždy o zábavu postaráno. Asi jako každá třída máme své oblíbené a neoblíbené učitele a podle toho vypadají hodiny. Když se nad tím zamyslím, tak si dobře uvědomuji, že se občas chováme jako zvířátka. Nejoblíbenější hodinou je dramatická výchova. Občas se mi vůbec v úterý nechce domů a kdyby mohla být hodina delší, tak by mi to nevadilo.
Když si představím, že se za rok rozprchneme každý někam jinam, chce se mi až brečet. Snažím se proto vychutnávat každou chvilku, kdy jsme spolu.
P. Vejvodová


NOVÉ! Básně s námětem "Abeceda aneb poetismus v VIII. B"

Protože součástí zpracování básní je i jejich výtvarné pojetí, jsou jednotlivá díla ve formátu jpg. Pro zobrazení stačí kliknout na příslušnou báseň:

báseň na písmeno "X" | báseň na písmeno "B" | báseň na písmeno "A" | báseň na písmeno "Č" | báseň na písmeno "S"

Všechny práce vznikaly v hodinách českého jazyka pí uč. Jany Hanšpachové


Profil | Info | Učitelé | Třídy | Akce | Sport | Foto | Úspěchy

Z výuky | Rozvrhy | Rada | Škola | Řády